Den 27 mars besökte Skydda Skogen och Fältbiologerna butiker runt omkring i Göteborg, Karlstad och Linköping för att uppmärksamma och informera butikspersonal och konsumenter om FSC:s vilseledande marknadsföring. Nu uppmanas kunder, butikspersonal och konsumenter att kontakta FSC och skogsbolag och ställa krav.

melitta-small

 

FSC-certifieringen ska garantera att trä- och pappersprodukter kommer från ett hållbart skogsbruk och underlätta för konsumenter att göra ett miljömedvetet val. FSC:s logotyp finns bl.a. på Arlas mjölkpaket och Lidls matkassar, såväl som på böcker och tidningar. ”JAG ÄR MILJÖVÄNLIG!” står det stort på matvarukedjan Lidl:s papperskasse. ”Från ansvarsfulla källor…” kan man läsa på andra produkter.

 

- Vi vill visa att vi är många som anser att FSC:s marknadsföring är oacceptabel, säger Lisa Larsson, Skydda Skogen. FSC-certifierade skogsbolag avverkar systematiskt skogar med höga naturvärden samt använder miljömässigt undermåliga skogsbruksmetoder vid avverkning. Samtidigt avstår FSC från att agera och fortsätter att marknadsföra sin märkning som ansvarsfull.

 

Både Hemköp, Lidl, Coop Forum, Priso, Akademibokhandeln, möbelbutiker och tryckerier fick besök av Skydda Skogen och Fältbiologerna. Både butikspersonal och kunder uppmanades att kontakta FSC för att ställa krav på certifieringen. FSC-märkta produkter märktes med Skydda Skogens logotyp ”FSC – Falsk Skogs Certifiering”.

 

libero-small

 

- FSC-märkningen är falsk marknadsföring, vi satte därför dit den rätta logotypen för att informera konsumenterna om verkligheten, säger Sally Fransson, Linköpings Fältbiologer. Det är inte okej att företag använder sig av FSC för att greenwasha sina produkter.

 

Frida Granström, talesperson för Skydda Skogen, besökte butiker i Karlstad:

- Vi möttes av applåder och gehör från både kunder och butikspersonal i alla affärer vi besökte. De vi träffade stöttade det vi gjorde och tyckte det att det var väldigt bra att vi informerade dem.

 

Skydda Skogen menar att kriterierna i FSC-standarden är för låga och måste ligga i linje med ledande naturvårdsforskning samt följa EU-lagar, internationella och nationella miljömål. FSC måste därtill ställa tydligare och strängare krav på certifierarnas kontroller samt se till att de FSC-certifierade skogsbolagen följer standarden. Brott mot standarden måste leda till faktiska konsekvenser.

Läs mer om FSC på Skydda Skogens konsumentupplysningshemsida:

http://skyddaskogen.se/fsc-kampanj

Här finns färdigskrivna mail som du kan kopiera och skicka iväg från din egen mailadress till FSC, skogsbolag, Arla, Tetra Pak, Lidl och miljöministern för att berätta vad du tycker:

http://skyddaskogen.se/fsc-kampanj#kontaktadem

Refresh
Refreshing...