Inför veckans program fick jag ett samtal från Världsnaturfondens mycket hjälpsamma pressansvariga Marie von Zeipel. Hon hade blivit ombedd av Ikeas presschef Charlotte Lindgren att ringa mig och berätta vilket fint samarbete Ikea har med WWF och hur mycket bra skogsarbete de gör i Ryssland. Sedan 2002 har IKEA stött WWF med cirka 150 miljoner kronor, fick jag senare veta. Och visst granskar WWF Ikea, till exempel i miljögenomgångar av olika företag, där Ikea brukar hamna i mitten…

Det är naturligtvis ingen enkel balansgång miljörörelsen går, där organisationer som bara skäller riskerar att inte tas på allvar. Och där företag som försöker profilera sig med miljöåtgärder och ändå får kritik kanske ger upp. Världsnaturfonden har valt att samarbeta med många företag, Greenpeace å sin sida har som policy att inte ta emot några bidrag alls från företag för att inte riskera att delta i ett företags ”green wash”.

Läs mer här.