Nu ansöker Skydda skogen om rättsprövning hos Högsta förvaltningsdomstolen gällande Tvärförbindelse Södertörn. Ett motorvägsbygge i Stockholm där tung biltrafik ska dras genom Hanvedens värdefulla skogar, genom sju naturreservat och påverka ytterligare tre naturreservat. Dessutom skulle motorvägen allvarligt skada Riksobjektet för friluftslivet Hanveden.
Skydda Skogen anser att regeringens beslut bryter mot framförallt miljöbalken när det gäller hänsynsregler, val av plats, miljökonsekvenser, skydd för områden med värden för naturvården och för friluftslivet, för riksintresset Hanveden och för artskyddet.
Skydda Skogen begär att regeringens beslut ska upphävas också på grund av att regeringen inte angett att det finns särskilda skäl att genomföra Tvärförbindelse Södertörn. Regeringen måste, enligt miljöbalken, ange särskilda skäl om planen innebär att ”Beslutet skulle skada människor och miljö”
Planen skulle innebära att tung lastbilstrafik går före miljövänligare transporter på järnväg. Kollektivtrafiken gynnas inte. Det enda som står i vägplanen om Region Stockholms planerade spårvägssatsning Spårväg Syd är att den “inte ska omöjliggöras.”
Skydda Skogen skriver i sin ansökan om rättsprövning, att stora delar av trafiken istället skulle kunna gå på eldriven spårbunden trafik, som är energieffektiv, klimat- och miljövänlig. Det är särskilt viktigt att godstrafiken till/från Norviks hamn i Nynäshamn omgående förs över på järnväg. Det finns en nybyggd järnvägsterminal i Norvik som är ansluten till Nynäsbanan.
Riksintresset Hanveden, 10800 hektar, är ett av friluftslivets viktiga riksintresseområden. Delar av detta område överensstämmer i stort med en av Stockholmsregionens Gröna kilar. Men Tvärförbindelse Södertörn skulle allvarligt skada riksintresseområdet.
Skydda Skogen anser också att klimatlagen borde tillämpas på ett så stort projekt som Tvärförbindelse Södertörn. Enligt Klimaträttsutredningen (SOU 2022:21) måste bil- och lastbilstrafiken minska kraftigt för att rädda klimatet. Tvärförbindelse Södertörn är en fortsatt satsning på ännu mer bil- och lastbilstrafik i Stockholms län anser Skydda Skogen.
Läs Skydda Skogens ansökan om rättsprövning här.
Pressmeddelande från Tvärnit Södertörn (2024-04-14): Miljörasism där motorvägen Tvärförbindelse Södertörn ska fram